Rondje rond de rechtbank Rotterdam

 

Ik parkeer tegenwoordig in een straat een eindje verderop in plaats van de metro vanaf Slinge te nemen. Zodra ik gevaccineerd ben zal ik weer gewoon het ov nemen. 

Ik stap uit en daar zie je de Erasmusbrug al. Je snapt wel waarom de bijnaam 'de Zwaan' is.

Nu ben ik vergeten om een foto van de rechtbank te maken, dus heb ik er een gepikt van internet.
Ik vind het zelf geen erg mooi gebouw, maar de binnenkant hebben ze wel aardig verbouwd. 

foto van Tom van Vark

Ik ben er aan de kant van de Postumalaan weer uitgegaan.


Bij de eerstvolgende hoek staat een frietkraam, mmmm, patatje mayo!


Om niet de hele tijd langs de auto's te lopen ben ik linksaf gegaan en weer rechtsaf om op de Laan op Zuid terecht te komen. Een brede laan met de metro in het midden. Op de hoek van de Laan op Zuid en de Brede Hilledijk staat een monument: De handwissel, van Nico Parlevliet.

Hier kun je er wat meer over lezen.
Over het kunstwerk

Tot ver in de 20e eeuw reed er nog dagelijks treinverkeer door de straten van Rotterdam-Zuid. Een groot en weids sporennetwerk, dat van de Rotterdamse haven uitliep naar de rest van Europa, is onder andere door herstructurering van de wijk geleidelijk verdwenen. Als herinnering aan deze spoorlijnen, die zo bepalend waren voor het straatbeeld, werd één oorspronkelijke handwissel van het spoor over de Brede Hilledijk gespaard door bewoners. Hun inspanningen hebben ertoe geleid dat deze handwissel een plek kreeg in de wijk als herinnering aan de verdwenen treinsporen. De handwissel staat op een zalmkleurig terazzo sokkel, die een spoorwissel voorstelt naar een ontwerp van kunstenaar Nico Parlevliet. Deze is gemaakt in samenwerking met kunst en terrazzo bedrijf Zuliani. Op 20 november 2015 werd De handwissel feestelijk onthuld.



Aan de overkant lag tot vorig jaar de stadsmoestuin/kruidentuin van de Munt. Ik weet niet waar ze naar toe verhuisd zijn. Ik geloof dat hier gebouwd gaat worden. https://rotterdamsemunt.nl/


Als je dan linksaf slaat vanaf de Laan op Zuid, dan kom je op de Vuurplaat en zie je in de verte de Peperklip al. Van bovenaf gezien ziet het er uit als een opengebogen paperclip. Het is een tijdlang bekend geweest vanwege slecht onderhoud, veel gedoe bij bewoners, maar ik geloof dat het weer aardig opgeknapt is.


Weer linksaf, de Bakemakade op. Je kunt hier leuk langs de kade lopen. Er is van alles te zien.


Privé-fietsenstalling

Langs de kade zijn er verschillende "kunstuitingen". Ik weet niet goed hoe ik dit moet noemen. Het is waarschijnlijk een protest tegen de sluiting van kunst en cultuur. 

Dit is het andere eind van de Peperklip.

Aan het einde van de straat zie je het Poortgebouw. Hier beneden links op de foto.
Het witte gebouw rechts in de verte met de ster van Maersk erop, noemen wij nog steeds het Nedlloyd-gebouw aan de Boompjes. Langs de schuine rand is Jacky Chan nog afgegleden bij een of andere karatefilm.

Weer een keer linksaf-rechtsaf, via een tussenstraatje naar de Levie Vorstkade.

Prachtige groene daken aan de overkant. Aan de rechterkant van de straat staat nog een monument op het plein Loods 24.


En hop, ik ben weer terug bij de auto, terug naar huis.






Reacties

  1. Leuk zo even dit rondje met je "meegelopen". Het is lang geleden dat ik in Rotterdam was.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten