Over de trambrug

 

Als ik de andere kant op ga voor mijn rondje zie ik eerst aan de overkant van de dijk het kerkje van de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland. Een echte zwarte-kousen-kerk. Vroeger kwamen ze allemaal lopend, omdat je op zondag geen auto mocht gebruiken. Maar ook hier verschuift de norm zodat de parkeerplaats nu véél te klein is voor alle auto's. Op zondag hoor je momenteel nog wel het orgel, maar er zijn niet zoveel mensen meer. Zouden ze de diensten nu ook streamen?


Een eindje verderop, benedendijks aan de Laan van Heemstede zie je dan het oude groene kruis gebouw (dacht ik, maar ik kan er nergens iets over vinden). Er zit een mooi groen kruis in de glas in lood ramen. Ik meen me te herinneren dat ik wel eens een foto heb gezien van dit huis met in de tuin van die draaibare overdekte prieeltjes voor kinderen met tuberculose of kinkhoest of zoiets. Dat zou ik nog eens verder moeten uitzoeken.

De laan van Heemstede heet zo, omdat Heemstede na de watersnoodramp van 1953 een hulpactie voor Puttershoek is begonnen. Kijk maar eens op deze website: https://ilibrariana.wordpress.com/2012/01/03/heemstedenaren-internationaal-deel-1/
Even tot de tweede helft van dit verhaal gaan om bij Puttershoek te komen.
Ik heb ook nog een pdf gevonden: http://www.marianprins.nl/wp-content/uploads/2015/05/Heemstede-in-actie-HH-164.pdf 

Een eindje verderop zie je de ganzen in het land. Fourageren ze nu om weer terug naar het noorden te gaan?


Dan ga ik rechtsaf het trambruggetje over. Hier ging vroeger de tram naar Rotterdam over de brug. Je hebt hier weer een prachtig uitzicht over de vliet.

 

Er wordt behoorlijk veel water uit de polder de vliet in gepompd. Verderop voorbij de sluis is het gemaal dat het naar de Oude Maas pompt. Hier stond vroeger een molen, maar dat kan ik me niet herinneren. 

Aan de andere kant van het gemaal is een sloot van waaruit het water de vliet in gaat. Er zit een grote grijper voor het rooster dat regelmatig, vol-automatisch, het riet en rommel uit de sloot haalt.


In het verlengde van de trambrug is een pad dat langs de moderne begraafplaats loopt. Het is een hondenuitlaatpad, waar vaak poep ligt, dus neem ik de afslag naar rechts, de nieuwbouwwijk in.


Dan ga ik links-rechts-links de wijk door, drink een bakkie koffie bij Corrie en ga daarna naar de supermarkt. Op de kruising bij de supermarkt staat nog een katholieke kerk. Een modern gebouw, mwah...

Even boodschappen en dan weer terug naar huis via de Nassaulaan en -brug.











Reacties